Designer Szörp by Gyulai Évi – a nagy szörp sztori

Gyulai Évi egy még nem létező műfajt és új szót teremtett arra, amit megálmodott magának: italtervezőként egyedi „Designer szörpöket” készít, javarészt a saját gömörszőlősi kertjükben, vagy éppen vadon termő gyümölcsökből, növényekből, fűszerekből. Áprilisban szörpkoktélbárt nyit KAZINCBARCIKÁN – ő abban hisz, hogy jót kell csinálni, akkor a közönség is odamegy. Édesapja dr. Gyulai Iván, ökológus, a mélymulcsos kertgazdálkodás neves atyja, Évi számára tehát a természet eleve egy otthonos közeg, ebben nőtt fel. Szuhafőn, a „világvégén” élni – számára ez is komfortos. Arról beszélgettem vele, hogy hogyan csekkolt ki a pörgős budapesti életből, hogyan született a Designer Szörp koncepciója, és miért szeretné forradalmasítani a hazai szörpkultúrát.

Gyulai Évi Miskolcon nőtt fel, a debreceni egyetemen végzett angol-néprajz szakon, majd Budapesten alapított sikeres nyelviskolát, aminek mai napig tulajdonosa. Három évvel ezelőtt, a pandémiás időszak alatt született meg a kisfia, ugyanebben az időszakban, férje kérésére költöztek vissza falura, a szülői házába, a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Szuhafőre. Tamás, Éva férje korábban luxus autómárkák számára tervezett műszerfalakat, azonban környezet- és klímatudatossági okokból elhagyta ezt a szakmát. Ma már hamarosan megkezdi Phd kutatói tevékenységét a miskolci egyetemen, ahol a regeneratív mezőgazdasággal és a mélymulcsos kertgazdálkodással fog foglalkozni, most éppen Sajben Csaba séf kertjét tervezi.

Vissza a természetbe

Amikor friss anyaként visszakerült a falusi közegbe, nehéz időszakon ment át. „A természetben, nagy futásokkal próbáltam összerakni magam és oldani a szorongásomat, közben pedig elkezdtem észrevenni, hogy mi minden történik a természetben, és hogy ez milyen alkotói inspirációt jelent. Korábban soha nem foglalkoztam gasztronómiával, de egy reggelen jött egy sugallat, hogy nekem szörpöt kell főznöm a kertünkben termett bazsalikomból. Ez meg is történt, a szörp remekül sikerült, és mindenki legnagyobb meglepetésére az összeset eladtam a miskolci termelői vásáron. Innentől kezdve felgyorsultak a történések, meghívtak más eseményekre, minisztériumi rendezvényre, ahova már új, egyedi szörpöt terveztem, és közben megérkezett a felismerés is, hogy ez lesz az én utam, és hogy maga az alkotási folyamat jelenti számomra a legnagyobb örömöt.”

A szörp érzéseket vált ki

„ Észrevettem, hogy egy pohár itallal, egy szörppel érzéseket lehet kiváltani egy emberből, és hogy egy személyre szabott pohár megtervezéséhez mennyi empátia és érzékenység kell – közben pedig elkezdett kiteljesedni a saját utam és ezáltal már önmagammal is kezdek rendben lenni. „ Évi egyszer egy étteremben ismeretlenül odament Jókuti Andráshoz, és mesélt neki a terveiről, András azonban kissé lelombozta, amikor felhívta rá a figyelmét, hogy a szörp a gasztronómiában egy nemlétező fogalom, esetleg más elnevezéssel próbálkozzon. Ezt követően érett meg Évában az elgondolás és terv, hogy új műfajt és szót teremt, amivel a szörpöt pozícionálni tudja a gasztrotérképen, így született meg a Designer Szörp. Szerinte egy szörpön ugyanúgy lehet dolgozni, mint egy ételen, és ha egy adott alapanyaghoz, ételhez, esetleg komplett menühöz, alkalomhoz, személyhez, vagy helyhez tervezi, akkor igenis van létjogosultsága. Készült egy gyönyörűen befotózott portfólió is, erre Jókuti András már azt mondta, hogy „Michelin-csillagos étterembe való”. Közben megszületett az üveg, a logo, a cimke, és lassan, az elmúlt másfél évben a brand és a vállalkozás is elkezdett körvonalazódni. Sorra jöttek a felkérések, tervezett szörpöt az Anyukám Mondtának, a Főőrség és Lovarda étteremnek, galériatulajdonosnak, jelenleg fejleszti például a Babka Deli saját szörpjét is.

Fotó: Montvai-Szmerek Zsuzsa

Kicsi, vagy nagy

Igyekszik okosan menedzselni azt a dilemmát, hogy egy jó terméknél mi az optimális növekedési pont, de nagy volumenben nem gondolkozik, hiszen úgy éppen az ő személyes hozzáadott értéke veszne el. Éppen ezért vesz részt a Brancs közösségi finanszírozási kampányában, ami startup vállalkozóknak ideális. A Brancs egy közösségi piactér, ahol a vásárlók úgy tudnak segíteni a vállalkozóknak, hogy előre megvásárolják termékeiket, ezzel az előfinanszírozással pedig egy olyan cél eléréséhez segítik őket, amire egyedül nem lennének képesek. A kampány április 28-ig fut, ezen az oldalon találjátok meg Évi szörpjeit – különböző csomagok között lehet választani, a kóstolócsomagtól a komplett szörpfőzési élményig, vagy az egyedi tervezésű szörpig (ideális ajándék!):

Az italtrendekben Évi otthon van, a napokban éppen Pák Gábor bártendertől vett koktélórákat, azonban úgy érzi, nem szeretné, hogy trendek befolyásolják, szívesebben hagyatkozik a saját intuícióira és a megrendelők személyiségére. Olyan, egyedi poharakat, italokat szeretne kreálni, amikkel máshol nem találkozik az ember. Séfekkel, éttermekkel is szívesen alkotna közösen. A következő időszak igen sűrűnek ígérkezik, hamarosan megnyílik a szörpkoktélbárja Kazincbarcikán –a helyszínt az élet hozta, a bár a város közepén, a művelődési házban található, az ország egyik legnagyobb, legjobb játszótere mellett, Évi hisz benne, hogy ha jó a szolgáltatása, terméke, akkor odamegy érte az a közönség, akit érdekel és aki értékeli.

„ Ki vagy te, hogy a világ végén ilyeneket alkotsz?” – kérdezte tőle Járdán Tamás coach, aki véletlenül kóstolta Évi italait a gömörszőlősi termékboltban (Gömörszőlősön át vezet a kéktúra útvonala, így sok kiránduló tér be).

Gyulai Évi egyedi, különleges utat és hivatást kreált magának, itt az ideje, hogy a világ is megismerje őt és Designer szörpjeit.

(Visited 1 781 times, 1 visits today)
Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük